داروسازی بالینی

اطلاعاتی مفید برای دانشجویان داروسازی

داروسازی بالینی

اطلاعاتی مفید برای دانشجویان داروسازی

کدوم رو بگیم؟؟

انتخاب جمله مناسب درموقعیتهای مختلف در داروخانه

اکثر این صحبتها بین پرسنل داروخانه (مسئول دریافت نسخه) با بیمار یا همراه بیمار اتفاق می افتد که نیاز به نظارت و اصلاح توسط مسئول فنی داروخانه (دکتر داروساز ) دارد.

به نظر شما کدامیک از این جملات در این شرایط مناسب تر هستند ؟
وقتی یک یا چند قلم از اقلام دارو در نسخه مورد تعهد بیمه نباشد :
- این داروتون آزاده !
- این داروتون بیمه نیست !
- این قلم دارو رو باید آزاد بگیرین !
- بیمه تون این دارو رو قبول نداره !
- این دارو جزء تهد بیمه تون نیست !
- بیمه تون پولی بابت این دارو نمیده ، ما هم نمی تونیم براتون بیمه کنیم !
- اصلا چیزی نگیم ، اگه پرسید چرا گرون شد . بگیم چند قلمش بیمه نبود !

وقتی ازتون داروئی می خوان که جزو اقلام بدون نسخه نیست :

- نداریم!
- تموم کردیم ! تموم شد!
- فقط با نسخه !
- نسخه شو لطف کنید !
- باید حتما نسخه شو بیارین – همراه خودتون داشته باشین !
- اینجا با نسخه تحویل میشه !
- فروش بدون نسخه نداریم !
- این دارو رو بدون نسخه نمیشه داد!
- بدون نسخه نمی تونیم بهتون هر دارویی رو بدیم !
- از داروخانه های دیگه تهیه کنین !
- این دارو نسخه ایه !
- فروش آزاد نداریم !
- شما که نمی تونی تشخیص بدین چی براتون لازمه چی نیست ، شما مگه دکتری ؟
- قانون قانونه ، هر کسی مسئول کار خودشه ، من نمی تونم مسئولیتشو قبول کنم !
- صلاح نیست این دارو رو بدون مشورت با پزشک مصرف کنید !
- ما باید هر داروئی که تحویل میدیم تو کامپیوتر ثبت کنیم . نسخه و شماره نظام پزشکی رو باید وارد کنیم !

وقتی بیمار عجله داره و مدام سرک میکشه که همه رفتن ! نسخه ما چی شد :

- یکمی صبر کنید ، حاضر میشه !(چند تا دیگه قل بزنه ! خوب بپزه!)
- بگذارید قیمت بخوره ، چشم!
- چقدر عجله می کنید!
- داروهاتون که اورژانس نیست !
- داروه آقای محترم ! باید دقت بشه !
- مطب هم که میرین همینقدر عجله میکنین ؟!
- شما یه ساعته اومدین ؟؟ الان ساعت چنده؟ چرا دروغ میگی آقای محترم!!
- متوجه هستم بیمار دارین و عجله! ولی اینجا ما مسئولیم ، با اینحال سعی میکنیم سریعتر مال شما رو آماده کنیم !(انشاء شد)
- می خواین نسختون رو بدم تشریف ببرین داروخانه دیگه ! اینجا ما مسئولیت داریم !
- قضیه سلامتیه! نمیشه عجله کرد ، شوخی که نیست!
- شما که اینقدر وقت گذاشتین که پزشکتون تشخیص بدن ، اینجا هم باید وقت بذارین تا داروتون درست تحویل بشه!
- همه عجله دارن ! فقط شما که نیستی اینجا!
- ما اینجا نه کسی رو میشناسیم نه با کسی پدر کشتگی داریم ! داروها طبق نوبت تحویل میشه !
- بقیه هم تو نوبتن ! چرا دیگران چیزی نمی گن ؟
- اونهایی که زودتر از شما دارو گرفتن . نسخشون تک قلمی بود!
- صبر کن عزیز من! نمیشه که کار مریضهای دیگه رو ول کرد کار شما رو راه انداخت!
- ما اینجا هستیم که کار شما رو راه بندازیم ، کار دیگه ای که نمی کنیم(استراحت که نمی کنیم )!


وقتی نسخه از نظر شرط و شروط بیمه مورد قبول نیست :

- نسخه تون قلم خوردگی (ایراد داره) باید تصحیح بشه !
- تاریخ نسختون که اشکال داره ! باید دکترتون پشت نسخه تصحیح کنه ( پشت نویسی کنه )
- اینو بفرستیم بیمه رد میکنه ! اینو اینجوری بیمه از ما قبول نمی کنه !
- نسخه مثل چکه ! شما میری بانک چکت قلم خوردگی داشته باشه بانک ازت قبول میکنه ؟
- ما این نسخه رو میدیم بیمه بقیه پول دارو رو میگیریم ، شما می آی پولشو بدی ؟
- بدین یه داروخانه دیگه شاید ازتون قبول کرد!
- تا به حال کلی از نسخه های ما بابت همین ایرادات برگشت !
- شما می خوای فقط کار خودت راه بیفته ! راضی میشی داروخانه به خاطر شما ضرر کنه (البته که راضی میشه!)
- یه کاری میکنیم ما براتون آزاد قیمت میزنیم ، شما ببر بیمه بگو اینو چرا برام بیمه حساب نکردن ؟!
- این دست ما نیست که بخوایم قبول کنیم یا نه!
- این که تقصیر ما نیست پزشکتون می بایست دقت می کرده!
- همون اول وقتی دفترچه روتحویل میگیرین باید اینا رو بهتون میگفتن نه وقت خودتو بگیری نه وقت ما رو!
- نداریم !(مگه چند سال میخوایم عمر کنیم که با هر مریضی سر و کله بزنیم ؟! )

صداقت داشته باشیم با همه ؟ به قیمت بحث های اکثرا بی حاصل ، چون اکثر بیماران واقعا از شرایط بیمه نا آگاهند . معلوم نیست چرا در توضیحی که داخل دفترچه های بیمه نوشته شده . نگرانی فقط استفاده چند نفر از یک دفترچه هست به همراه هشدار و تهدید قانونی و اخلاقی ؟ تنها یک جا ذکر شده که نسخه جزو اوراق بهادار است .. اما در ادامه صحبت سوء استفاده مطرح شده نه الزامات بهادار شدن نسخه !

چرا بروشورهایی برای این نکات سازمانهای بیمه گر تهیه نمی کنند تا در معرض دید بیماران باشد؟
چرا بایستی برای مصلحت اندیشی متوسل به دروغ شد ؟
از فرهنگ سازی نمی توان فرار کرد ، اما یک تنه هم نمی توان چیزی را تغییر داد.
هر چقدر بیمار به حق و محدودیت های خود آگاه تر باشد تعامل بهتری میتوان با او برقرار نمود
مطمئنا با همه به یک روش نمی بایست رفتار نمود .
-آمادگی بیمار برای شنیدن توضیح
-فرهنگ کلی جامعه نسبت به درمان
-وقت و آرامش فکری داروساز
-پرسنل آموزش دیده که نسبت به کار مسئول باشند و شرایط بیمار را درک نموده با وی همراهی نمایند .

بحث آموزش پرسنل در برخورد با بیمار بسیار جدی است . چون بیمار در ورود به داروخانه همه را دکتر می خواند . و هر برخورد اشتباهی را به پای داروساز می نویسد .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد